OZNACZENIA NA OPONACH
Rozmiar opony
Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Jest zapisany w ciągu znaków, takich jak 205/55 R16 91V czy195/60R15 91
Przykład: 195/50 R15 82T
195 - szerokość opony wyrażona w milimetrach.
50 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości bieżnika. W tym przypadku wartość "50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.
R - oznaczenie opony radialnej. Aby dowiedziec się, co oznacza VR lub ZR – patrz niżej.
15 - podana w calach średnica obręczy, będąca jednocześnie średnicą osadzenia.
82 - indeks nośności.
T - indeks prędkości.
Przykładowy rozmiar opony.
Indeks nośności
Indeks nośności to współczynnik, który określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości.
Przykład: indeks nośności 82
Gdy opona ma indeks nośności 82 oznacza to, że maksymalne obciążenie na jedną oponę nie możne przekroczyć 475 kg. Gdy pomnożysz tę wartość przez ilość opon w aucie uzyskasz wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem. Dokładną informację na ten temat znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym – pole F1.
Tabela indeksów nośności.
Indeks prędkości
Indeks prędkości to współczynnik, który opisuje maksymalną dopuszczalną dla danej opony prędkość.
Uwaga! Nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta. Indeks prędkości musi być zawsze dostosowany do zaleceń producenta. Ze względów bezpieczeństwa, nie wolno stosować opon z indeksem prędkości niższym niż homologowany przez producenta.
Przykład: indeks prędkości T
Indeks prędkośći T oznacza, że opona jest przeznaczona do jazdy z prędkością maksymalną do 190 km/h.
Co oznacza, jeśli moja opona zamiast "R" w rozmiarze ma "ZR" lub "VR"?
Indeksy VR lub ZR oznaczają wplecione w rozmiar opony współczynniki prędkości, które mówią, że daną oponę można używać z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:
Przykład: 225/45 ZR17 91
W tym przypadku, oznaczenie 225/45 ZR17 91 oznacza, że tę oponę można użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a jej prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.
Tabela indeksów prędkości dla opon
Data produkcji opony
Data produkcji opony znajduje się na końcu kodu DOT, który również znajdziesz na boku opony. Na końcu kodu znajdują się (często w obwódce) cztery cyfry. Dwie pierwsze oznaczają tydzień produkcji opony, dwie kolejne rok.
Przykład: DOT J3EX 4208
DOT - informacja, że opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu.
J3EX - kod opisujący producenta, fabrykę, wymiar i model opony, w tym wypadku oznacza oponę marki Matador wyprodukowaną w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji.
4208 - oznaczenie daty producji opony, w tym przypadku oponę wyprodukowano w 42 tygodniu 2008 roku.
Przykładowy schemat oznaczenia opon przez producentów dotyczący m.in. daty produkcji
Oznaczenia eksploatacyjne
M+S - to skrót pochodzący od angielskiego - Mud and Snow (błoto i śnieg), stosowany przy oznaczaniu opon zimowych lub całorocznych.
Max Inflation - maksymalna wysokość ciśnienia w danej oponie.
Oznaczenie TWI - skrót od wyrażenia Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Znajduje się on na linii obwodowej opony w 6 miejscach. Wskazuje na dopuszczalne wyeksploatowanie bieżnika. Kiedy bieżnik będzie już tak zużyty, że znajdzie się na poziomie wskaźnika oznacza to, że dotarł on do granicy 1,6 mm i dalsza jego eksploatacja może być niebezpieczna. Najlepiej nie odkładać wymiany opon tak długo. W przypadku opon zimowych, gdy bieżnik ma głębokość 4 mm, wówczas ich efektywność spada do poziomu 60-70%. Warto już wtedy zmienić opony na nowe.
ECE, e, E - skrót od nazwy Economic Commision of Europe. Wskazuje, że dana opona ma zgodę na użytkowanie jej na terenie Unii Europejskiej.
Oznaczenie sugerujące przeznaczenie eksploatacyjne
Oznaczenia opon wzmacnianych
Oznaczenie XL - (Extra Load) - oznacza oponę o większej ładowności, wyższym indeksie nośności niż w przypadku modeli standardowych w danym rozmiarze,
Oznaczenie RF - (Reinforced) - opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Znaczenie jest podobne jak w przypadku opon XL,
Inne oznaczenia - EXL, RFD, REF, REINF.
Przykładowy opis opony o zwiększonym indeksie ładowności
Oznaczenia opon z rantem ochronnym felgi
Niektóre opony zimowe posiadają rant ochronny felgi, którego zadaniem jest ochrona krawędzi felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, jakie mogą powstać przy np. podjeżdżaniu pod krawężnik.
Oznaczenie MFS - (Maximum Flange Shield) - ochraniacz felgi,
Oznaczenie RFP - (Rim Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
Oznaczenie FP - (Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
Oznaczenie FR - (Felgen Ripen) - pierścień ochraniający obręcz.
Przykład opony posiadającej ochraniacz felgi
Oznaczenia opon typu Run-flat
Opony typu Run-flat posiadają specjalny system pozwalający im na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w oponach. Oznaczenia są zależne od producenta danego systemu.
RunOnFlat lub ROF - Goodyear,
EMT (Extended Mobility Technology) - Goodyear,
RFT (Run Flat Tire) - Bridgestone,
ZP (Zero Pressure) - Michelin,
DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) - Dunlop,
RFT (Run Flat Tire) - Firestone,
Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat - Pirelli,
SSR (Self Supporting Runflat) - Continental.
Przykładowe oznaczenie opony typu Run Flat. Na przykladzie oznaczenie stosowane przez Continental
Oznaczenia opon asymetrycznych
Opony asymetryczne posiadają po obu stronach różną rzeźbę bieżnika. Na boku opony znajduje się informacja o właściwym sposobie montażu. Najczęstrze oznaczenia to:
inside, interior lub side facing inwards - oznacza, że ten bok opony należy montować w kierunku „do pojazdu”,
outside, exterior, side facing outwards, mount this out side - oznacza, że ten bok opony należy montować w kierunku „od pojazdu” tak, by ten bok był widoczny z zewnątrz.

Opis stosowany na oponach asymetrycznych. W tym przypadku napis powinien znajdować się po stronie zewnętrznej.
Oznaczenia opon kierunkowych
Opony kierunkowe posiadają określony kierunek toczenia. Opony kierunkowe mają na boku oznaczenie pod nazwą: rotation wraz ze strzałką informującą o kierunku toczenia.
Przykładowy wygląd oznaczenia w oponie kierunkowej
Przykładowe homologacje poszczególnych producentów
MICHELIN
Opony homologowane to takie, które były na oryginalnym wyposażeniu (Original Equipment - OE) danego auta. Tego rodzaju opony są często projektowane specjalnie z myślą o danym modelu auta.
B - specyficzne opony dla audi (S3, S4, TT, TT Roadster)
C1 - opony Pilot Sport dla Chrysler Viper
G1 - oznaczenie opony o większej średnicy zewnętrznej; mogą być mieszane z innymi oponami tylko w przypadku montażu parami na jednej osi,
K1 - opony homologowane na Ferrari,
M0 - opony homologowane na Mercedesa,
N0...N2 - opony homologowane na Porsche,
R1 - specyficzny bieżnik CXKA; ta pojedyncza opona jest homologowana na Audi.
CONTINENTAL
* - wyposażenie oryginalne w BMW,
# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu oryginalnym,
N0...N2 - opony homologowane na Porsche,
M0 - wyposażenie oryginalne w BMW klasy M,
RIB - wersja bieżnika EcoEP z dodatkowym "żebrem" wykorzystywana w wyposażeniu oryginalnym.
PIRELLI
(...) - homologacje do montażu fabrycznego,
(nolbl) - opona P Zero bez kolorowego napisu na ściance bocznej,
A - amerykańska wersja Skorpiona STR,
WP - opona w przygotowaniu (dostępna wkrótce),
M0 - homologacja Mercedes,
N... - homologacja Porshe.
Przykładowy symbol opony homologowanej. W tym przypadku dla Posche
Paski i kreski na oponach
Kolorowe paski, kropki i kreski na oponach to oznaczenia istotne z punktu widzenia producenta i pracowników fabryk. Dla przeciętnego użytkownika nie mają one żadnego znaczenia
Przykładowy wygląd pasków kolorowych stosowanych na oponach
Inne oznaczenia
Oznaczenie BasePen - informuje, że opona posiada elektrostatyczne uziemienie. W rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne.
Oznaczenie BLT - (Raised Black Letters) czarne, wypukłe litery.
Oznaczenie BSW - opona posiada czarne napisy na boku.
Oznaczenie COLD - informacja mówiąca, że ciśnienie należy mierzyć na zimnych oponach.
Oznaczenie G1 - informuje o istnieniu w oponie czujnika kontroli ciśnienia.
Oznaczenie JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
Oznaczenie LT - stosowane w USA oznaczenie informująca, że opona jest przeznaczona do aut z napędem 4x4 oraz lekkich ciężarówek. Znajduje się przed rozmiarem opony
Oznaczenie MAX - informuje o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu w oponie
Oznaczenie OWL - informuje o tym, że litery na oponie są białe.
Oznaczenie P - stosowane w USA przed rozmiarem opony. Informuje, że dany produkt przeznaczony jest dla pojazdów osobowych
Oznaczenie PSP-Beta - informuje, że opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.
Oznaczenie RBL - (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym,
Oznaczenie RETREAD - opona bieżnikowana.
Oznaczenie RWL - (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.
Oznaczenie TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.
Oznaczenie TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.
Oznaczenie ULW - opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.
|